اجرای نمای کرتین وال

  • خانه
  • اجرای نمای کرتین وال

آیا تا به حال در کوچه یا خیابان قدم زده اید که نمای ساختمان و ظاهر آن توجه شما را به خود جلب کند و باعث شود به آن خیره شوید؟ شاید گاهی اوقات وقتی یک ساختمان شیک می بینید، تمایل زیادی به زندگی در آن دارید. بدون شک نمی توان انکار کرد که یک ظاهر شیک و زیبا می تواند بر افراد تاثیر مثبت بگذارد.

علاوه بر بحث زیبایی ظاهر، نمای بیرونی ساختمان باید مقاومت بالایی داشته باشد. لازم است این نما دارای ویژگی هایی باشد که بتواند در برابر عوامل طبیعی مقاوم بوده و ساختمان را از خطرات و حوادث محافظت کند. همچنین توجه به نکاتی مانند نوع ساختمان، شرایط محیطی، تعداد طبقات و سایر فاکتورهای مهمی که باید در طراحی مورد توجه قرار گیرد، حائز اهمیت است.

وقتی از ساختمان و نمای آن صحبت می کنیم، دانستن کرتین وال ضروری می شود. در روش های اجرای نمای کرتین وال هم ظاهر و هم نقش حفاظتی ساختمان مورد توجه قرار می گیرد. کرتین وال که یکی از معروف ترین انواع نمای شیشه ای به حساب می آید در دسته نماهای مدرن قرار می گیرد.

برای اولین بار سیستم اجرای نما کرتین وال توسط معماران آلمانی مورد استفاده قرار گرفت.با توجه به کیفیت بالا و ویژگی های منحصر به فرد این سیستم با استقبال خوبی مواجه شد. در اواسط قرن بیستم، راه اجرای نمای کرتین وال در کشورهای مختلف جهان مطرح شد. به سرعت و در مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد و به یک ویژگی مهم در معماری و طراحی تبدیل شد. روز به روز پیشرفت این نوع نماها بیشتر می شود.

اگرچه مدت زیادی است که این سیستم در ایران معرفی نشده است، اما به سرعت در حال گسترش است و ساختمان ها و سازه های زیادی با نمای کرتین وال در خیابان ها به چشم می خورد. در ابتدا، چنین نماهایی فقط در پروژه ها و برنامه های تجاری استفاده می شد. امروزه به دلیل کیفیت بالا و گستردگی کاربرد این سیستم در طراحی و ساخت پروژه های غیرتجاری و حتی ساختمان های معمولی کاربرد دارد.

کرتین وال با مقاومت بالایی که دارد می تواند استحکام زیادی به ساختمان بدهد. علاوه بر این ظاهر شیشه ای جلوه ای مجلل و جذاب به سازه می دهد و به زیباسازی شهر کمک می کند.

اجرای نمای کرتین وال

بدون شک یکی از عناصر مهم در هر ساختمان نمای بیرونی آن است که در نگاه اول می تواند نظر بیننده را به خود جلب کند. یکی از معروف ترین نمای بیرونی ساختمان کرتین وال یا نمای پرده ای است که در فارسی به معنای نمای پرده است.

نمای کرتین وال یکی از معروف ترین نماهای شیشه ای ساختمان است که بار اضافی از وزن نما به سازه وارد نمی شود و سازه ای مجزا در ساختمان محسوب می شود. این ویژگی این سیستم را از سایر نماها متمایز می کند و به دلیل ویژگی های مطلوبی که دارد در بسیاری از پروژه ها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین ویژگی نمای شیشه ای کرتین وال که آن را از بسیاری از نمای ساختمان های دیگر متمایز می کند، پایداری آن است. نمای معلق دارای ساخت و ساز مجزا از ساختمان است که تمام وزن شیشه بر روی ساخت نمای کرتین وال (لت) قرار می گیرد. بنابراین بار اضافی به ساختمان اضافه نمی کند.

این ویژگی همچنین باعث می شود که عواملی مانند باد و باران فقط وارد پوسته بیرونی ساختمان شوند و روی پوسته داخلی ساختمان تاثیری نداشته باشند.علاوه بر این سیستم این نما بسیار سبک، مقاومت مناسب در برابر عوامل خارجی، سرعت اجرا بالا و علاوه بر زیبایی استثنایی، قیمت مقرون به صرفه ای نیز دارد.

انواع نمای کرتین وال

نمای کرتین وال را می توان با توجه به قاب شیشه ای، روش اجرا و ویژگی های ظاهری به دو دسته تقسیم کرد:

• نمای کرتین وال فریم لس (Frameless)

• نمای کرتن وال فیس کپ (Face Cap)

نمای فریم لس

در این نوع نمای کرتین وال یک قاب آلومینیومی مخصوص پشت شیشه قرار می گیرد و آن را عقب نگه می دارد. برای تثبیت شیشه در جداره اصلی (لاملا) از چسب مخصوص و ساختاری استفاده می شود. سپس این لت ها در کناف آلومینیومی قرار می گیرند و فضای خالی بین آنها (که بیشتر از 2 سانتی متر نیست) با چسب و لاستیک EPDM پر می شود.

بنابراین در نمای بدون قاب اگر از بیرون ساختمان به نمای شیشه ای نگاه کنیم فقط درزهای بین شیشه ها دیده می شود و تا حدی به صورت کلی نمایان می شود.

نمای فریم لس نیز به دو دسته U-Channel و Step-Unit تقسیم می شود. در U-Channel از کناف آلومینیومی استفاده نشده و شیشه ها با اسپیسرهای مخصوص به هم متصل می شوند.قیمت این روش مقرون به صرفه تر است اما برای ساختمان های بالاتر از 20 متر توصیه نمی شود.

در روش Step-Unite، شیشه ها در قاب هایی با لاستیک EPDM نصب می شوند که به آن ها کاست می گویند. این کارتریج ها معمولاً در کارخانه ساخته و ثابت می شوند و از این رو سرعت اجرای آنها نیز بالاست. همچنین به دلیل ثابت شدن شیشه قبل از نصب نما، استحکام آن افزایش یافته و برای ساختمان های بلند نیز می توان از این روش استفاده کرد.

در نمای کلاهک، لت ها به صورت افقی و عمودی نصب می شوند، سپس عینک ها مستقیماً در بالای آنها قرار می گیرند و درپوش فشار آن را روی لت ها نگه می دارد. سپس یک تکه شیشه به لاملا پیچ می شود و شیشه را در جای خود محکم می کند. این باعث می شود که شکاف بین شیشه ها بسته شود.

در انتهای پنجره روکشی تعبیه شده است، طرح و رنگ روکش با توجه به طرح نمای شیشه ای می تواند متفاوت باشد اما معمولا عرض آنها از 5 سانتی متر بیشتر نمی شود.

سیستم کرتین وال curtain wall از نظر روش ساخت به دو دسته اصلی Stick و Unitize طبقه بندی می شود:

در این روش اجرای کرتین وال شیشه و یراق آلات آن به همراه کلیه لایه های افقی و عمودی ساخته شده و در اندازه بایت به محل پروژه منتقل می شود.تمامی مراحل برش و مونتاژ قطعات در کارگاه انجام می شود و به این ترتیب قطعات بر روی پوسته ساختمان سوار می شوند. در این روش ابتدا سازه های آلومینیومی اجرا شده و سپس شیشه روی آن ها نصب می شود. این روش سرعت بالاتری دارد و برای ساختمان های بلند نیز بسیار مفید است.

Unitize در لغت به معنای یکپارچه است. علت نامگذاری این روش این است که نصب کرتین وال در این حالت به صورت یکپارچه و با قطعات مختلف انجام می شود.

در این سیستم برخلاف روش استیک، کلیه عملیات از قبیل مونتاژ اتصالات، واشر، یراق آلات و شیشه ها در داخل کارخانه انجام می شود و در نهایت قطعات نما به صورت پانل های آماده نصب به محل پروژه منتقل می شوند. . این پانل های آماده به روش آویز در محل تعیین شده نصب می شوند.

اجرای نمای کرتین وال

قبل از اینکه در مورد انواع اجرای کرتین وال و روش های آن بحث کنیم، لازم است کمی با مفهوم کلی آن آشنا شویم. همانطور که قبلا ذکر شد در بین نماهای شیشه ای کرتین وال کاربرد زیادی دارد. این نما که به لامل نیز معروف است سازه ای مجزا در ساختمان است. این بدان معنی است که این سازه می تواند وزن خود را تحمل کند و در واقع بار اضافی به ساختمان اضافه نمی کند. این ویژگی کرتین وال خود نگهداری نامیده می شود.

نحوه اجرای نمای کرتین وال ممکن است بسته به شرایط مختلف تغییر کند. همانطور که از نامش پیداست، این نما هم کاربرد دیوار و هم ویژگی های پرده را دارد. کرتین وال پوششی در نمای ساختمان در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، می توان از آنها به عنوان دیوار استفاده کرد. این بدان معنی است که به عنوان یک مانع عمل می کند و یک قسمت را از دیگری جدا می کند.

کرتین وال که یکی از نماهای خشک است، هم ظاهر زیبا و منحصربفردی دارد و هم مقاومت بالایی دارد. اگر این نماها به درستی و اصولی نصب شوند، می توانند ساختمان را از تغییر شرایط محیطی محافظت کنند.در بلایای طبیعی مانند طوفان، زلزله، بادهای شدید و سایر شرایط نامساعد جوی می توان به نقش مهم نمای کرتین وال پی برد.

این نما که هم مستحکم است و هم با مولفه های زیبایی مطابقت دارد، به صورت صنعتی ساخته شده و دارای ساختار آلومینیومی است. اما به دلیل فراوانی انواع مختلف آن ها، شاید بسیاری از ما ظاهر شیشه ای آن را دیده باشیم. از آنجایی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله در مورد روش های پیاده سازی نمای کرتین وال و ویژگی های این نما و انواع آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نمای کرتین وال

نکته مهم در مورد این روش این است که تمامی پروفیل ها به صورت نر و ماده (جفت مکمل) ساخته می شوند. به این معنی که یکی از دو پروفیل که در کنار هم قرار گرفته اند باید نر و دیگری ماده باشد تا در هنگام نصب به هم قفل شوند و یک پروفیل واحد تشکیل دهند.سرعت بالای نصب، امکان کنترل کیفی و استحکام بالا از مهمترین مزایای این روش می باشد.

در مرحله اول اجرای نمای کرتین وال با استفاده از دوربین نقشه برداری سطح نمای را بررسی می کنیم تا نقشه های اجرایی و نقاط مرجع را مشخص کنیم. پس از آن براکت های فلزی روی قاب نصب می شود و لت های عمودی با استفاده از گوشه های آلومینیومی نصب و تنظیم می شوند.

برای جلوگیری از ایجاد شمع الکتریکی و خوردگی، استفاده از لاستیک های دی الکتریک بین براکت آهنی و زاویه آلومینیومی ضروری است. سپس لت های افقی نیز برای افزایش سفتی پایه در محل محورها تعبیه می شود تا شیشه ها در جای خود باقی بمانند.

نصب و اجرای نمای کرتین وال

نوارهای افقی و عمودی در بالای عناصر عمودی با استفاده از تیغه های آلومینیومی با پیچ نصب می شوند و پس از آن عناصر افقی در داخل ثابت می شوند.

شیشه های مورد استفاده در سیستم کرتین وال معمولاً دو جداره هستند که شامل دو لایه شیشه و یک لایه فاصله دهنده آلومینیومی است.لایه جداکننده حاوی یک جاذب رطوبت سیلیکاژل است و ضخامت شیشه به طور کلی 18 تا 40 میلی متر است.

اگر می خواهید در مورد شیشه سکوریت و لمینت یکی از انواع شیشه های مورد استفاده در نمای شیشه ای مطالعه کنید، مقاله تفاوت شیشه سکوریت و لمینت را از دست ندهید.

نتیجه

در این مقاله سعی شده است شما را با روش های اجرای نمای کرتین وال آشنا کنیم. هر یک از این روش ها با توجه به شرایط و سلیقه طراح قابل انتخاب است. کرتین وال به طور گسترده در نمای ساختمان های لوکس استفاده می شود. این نوع نقاشی طرفداران زیادی دارد و همیشه مورد استقبال قرار می گیرد. از روش های عملکرد کرتین وال می توان برای ایجاد نماهای زیبا برای سازه های ایرانی و خارجی استفاده کرد.

کرتین وال

کاربرد انواع کرتین وال به نمای ساختمان محدود نمی شود و می توان از آن برای ساخت درب و پنجره شیشه ای، سقف شیشه ای و پارتیشن استفاده کرد. نمای سقف شیشه ای کرتین وال در دو نوع ثابت و متحرک می باشد. با استفاده از در و پنجره های شیشه ای می توانید جلوه ای مدرن و زیبا به ساختمان ببخشید.

کاهش مصرف انرژی از دیگر مزایای این روش است. هزینه مراقبت و نگهداری انواع سیستم های اجرای نما کرتین وال معقول و مقرون به صرفه است. نمای شیشه ای کرتین وال در برابر باد و باران مقاوم بوده و از نفوذ آب به قسمت های داخلی سازه و اتلاف حرارت جلوگیری می کند. همچنین به دلیل خاصیت انعکاس نور در شیشه، امکان مشاهده داخل ساختمان از بیرون وجود ندارد.

نما کرتین وال یکی از انواع نمای شیشه ای ساختمان می باشد که دارای ساختاری مستقل بوده و به دلیل سنگینی نما بار اضافی به سازه وارد نمی کند. این ویژگی باعث می شود که فشار خارجی فقط بر روی پوشش بیرونی ساختمان اعمال شود. به علاوه سرعت عملکرد آن بالا بوده و علاوه بر زیبایی فوق العاده از قیمت مقرون به صرفه ای نیز برخوردار است.

Call Now Buttonتماس با کارشناس : ۰۹۱۲۴۰۴۵۶۶۰